Rady chovateľom

Hlavné živiny

 

Sacharidy sú popri bielkovinách a tukoch najdôležitejšou základnou zložkou výživy. Sú hlavným zdrojom energie a v organizme sa menia na tzv. hroznový cukor, ktorý sa ukladá do zásoby v pečeni a svaloch. Nadbytok sacharidov sa premieňa na podkožný tuk. Asi 20%-né zastúpenie sacharidov v potrave zlepšuje využitie bielkovín.

 

Tuky sú najkoncentrovanejšou formou energie. Ak porovnáme rovnaké množstvo sacharidov a tukov zistíme, že z tukov sa vyprodukuje viac ako dvojnásobok energie, než sacharidov. Tuky sú dôležitou zásobarňou energie a vitamínov A a D. Ukladanie tukov chráni v zime psa pred chaldom. V potrave by mali byť zastúpené v pomere 5 - 20% podľa zaťaženia psa.

 

Bielkoviny dodávajú telu dôležité stavebné látky. Sú nenahraditeľnou živinou, predstavujúcou hlavnú súčasť energie. Určitým spôsobom môžu tiež nahradzovať tuky a sacharidy. Bielkoviny sú rastlinného aj živočíšneho pôvodu, u mladých zvierat by mali tvoriť asi 30% u dospelých jedincov 22-25% krmiva.

 

Minerálne látky majú v organizme mnoho funkcií. Sú dôležité pre tvrobu zubov, kostí a telových tekutín. Rozdeľujú sa na makroelementy, čo sú vápnik, fosfor, sodík, draslík, horčík a chróm a mikroelementy, čo sú železo, zinok, meď, mangán, kobalt, selén a jód. Nedostatok vápnika a fosforu, za súčasneho nedostatku vitamínu D spôsobuje napríklad u mláďat krivičné zmeny na kostre, ktoré bohužiaľ bývajú celoživotné, pokiaľ nie sú liečené ešte pred dokončením kostrového vývoja. Vápnik a fosfor sa tiež podieľajú na pevnosti kostí a zubov. Nedostatok železa a vápnika znemožňuje zrážanie krvi. Draslík sa nachádza vo vysokých koncentráciach vo vnútri buniek, a je potrebný najmä pri nervových prenosoch, svalovom metabolizme a metabolizme vody. Sodík, ktorý je obsiahnutý v mimobunkových tekutinách, je dôležitý pre normálne fyziologické funkcie. Sodík spolu s chrómom predstavuje väčšinu elektrolytov v telesných tekutinách. Horčík sa podieľa na správnej funkcii srdca, kostrovej svaloviny a nervových tkanív. Pomer medzi vápnikom a fosforom je nutné udržovať v rovnováhe. Mikroelementy sa v organizme vyskytujú vo veľmi malých množstvách, sú súčasťou mnohých enzýmov, hormónov a vitamínov  a ovplyvňujú mnohé životné procesy. V rastlinách a živočíšnych organizmoch sa vyskytujú vo forme organických zlúčením. Zastúpenie minerálnych látok v potrave má činiť asi 7%.

 

Vitamíny sú látky, ktoré uľahčujú a úrýchľujú metabolické procesy a pre organizmus majú veľký význam. Nedostatok vitamínov môže organizmus negatívne ovplyvniť a spôsobiť rôzne metabolické poruchy a oslabenie imunitného systému, čo má za následok menšiu odolonosť voči infekciám a inváznym onemocneniam. Vitamíny sú teda veľmi dôležité pre rast, hojenie rán, rozmnožovanie a odolnosť proti ochoreniam. Vitamíny sa delia do dvoch skupín, na vitamíny rozpustné v tukoch - vitmány A, beta karotén, D, E a K a vitamíny rozpustné vo vode - komplex vitamínov B, vitamín C a H, kyselina nikotínová, kyselina pantoténová, kysleina listová a cholín.

 

Balastné látky, to je predovšetkým vláknina, ktorej podiel by v strave nemal klesnúť pod 2%. Optimálna hladina je okolo 3% pokiaľ sa zvýši nad 5% môže znížiť stráviteľnosť potravy, využitie živín z potrvay a zvýšiť množstvo výkalov.